woensdag 22 april 2015

Pixel haken


In het blogbericht van 26 maart jl. liet ik als uitsmijter een foto zien van de corner-to-corner (c2c) deken waarmee ik begonnen was. In haar commentaar hierop gebruikte Jellina hiervoor de term pixel haken en dat is inderdaad wel een adekwate omschrijving. Een pixel in de c2c-deken bestaat dan uit een blokje van 4 stokjes.
Onlangs kocht ik het blad Burda Verena Breien no 5, waarin uiteraard vooral heel veel breipatronen voor truien, sjaals en jurkjes staan (maar ook een leuke gehaakte plaid, op pagina 35). Het ingebreide hart van de trui op bovenstaande foto was de inspiratie voor mijn c2c-deken.


Ik tekende het telpatroon (het hart was 45 bij 68 blokjes groot) over op ruitjespapier, haakte een proefstukje om de maat te bepalen en berekende de breedte van de rand die ik er omheen wilde hebben. Op een bepaald moment was ik met 19 bolletjes tegelijk aan het werk en moest ik echt bijhouden waar precies ik bezig was. Vandaar die pijltjes en bolletjes op het telpatroon! Halverwege een toer stoppen was er niet bij: de draden zouden dan niet meer uit elkaar te houden zijn.


Nu is het haakwerk klaar. Althans het ingewikkelde deel - er komt nog wel een rand om ter afwerking. Maar eerst moeten er tig draadjes worden afgehecht en dat is uiteraard het minst leuke deel. Naald en schaar liggen al klaar, nu nog even moed verzamelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...