woensdag 17 september 2014

Deken in harlequin steek


De harlequin haaksteek gebruikte ik al eerder, nl. voor een kussenhoes en ook voor een sjaal. Na de eerste toeren is er weinig "telwerk" meer nodig en gaat het haken vrijwel automatisch. De uiteindelijke textuur vind ik wel boeiend en daarom gebruikte ik de steek ditmaal voor een deken met het DMC Natura garen.


Het plan was om at random strepen te haken en de deken daarna af te werken met een simpele rand. Nadat ik echter ongeveer 60 cm gehaakt had moest ik constateren dat de deken te smal werd. Uithalen en opnieuw beginnen was geen goede optie: ik had steeds de draad afgeknipt en afgehecht, en zou dus na het uithalen steeds net iets te kleine bolletjes hebben voor een bredere toer.


Daarom ging ik door met het streeppatroon, haakte op een gegeven moment rondom eerst een paar toeren stokjes en daarna nog een paar toeren in harlequin steek. Toen het formaat acceptabel was werkte ik het geheel af met twee toeren vasten. In de laatste toer vasten gebruikte ik elke 5e steek een "gedraaide" vaste. De deken is nu 1.65 bij 0.92 m geworden en dat is groot genoeg om er lekker onder te kunnen kruipen op de bank.


Nog even wat feitjes. Ik had 22 bollen DMC Natura in 11 kleuren en hield uiteindelijk 180 gram over. Het garen voelt zacht aan en is, ondanks dat het tamelijk makkelijk splijt, prettig om mee te werken. Gaandeweg kwam ik wel regelmatig een knoopje in de draad tegen; gezien de textuur van de steek was dit nu niet zo'n probleem maar dat kan in andere gevallen toch best lastig zijn. De matte, krijtachtige uitstraling van het garen is opvallend anders dan van de gebruikelijke katoen-merken. Al met al ben ik er wel enthousiast over en zal het garen in de toekomst vast vaker gebruiken!

1 opmerking:

  1. Mooie deken! Het 'probleem' heb je prima opgelost naar mijn smaak. Je bent vast tevreden met het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...