vrijdag 1 februari 2013

Tunisch haken


Om de een of andere reden moest ik bij het zien van dit haakwerk sterk denken aan het tunisch haken. Die associatie heeft waarschijnlijk te maken met de vergelijkbare compactheid van het resultaat, zoals ik me dat herinner. Tunisch haken, dat heb ik jaren geleden wel eens gedaan, en wat me nu vooral bijstond is de lange haaknaald die je er voor nodig hebt en inderdaad dat compacte.
Hoewel ik geen lange haaknaald heb, kon ik de drang om het tunisch haken nog eens uit te proberen niet weerstaan. Om het geheugen wat op te frissen bekeek ik een paar instructiefilmpjes op youtube en ging daarna aan de slag met een gewone haaknaald. Voor een niet te breed proefstukje van zo'n 20 steken is dat wel te doen. Zo ontstonden de bovenstaande proeflapjes, waarvan de meest linkse een combinatie is van tunisch haken en entrelac.
Het lijkt me vooral leuk voor bijv. telefoon- of tablethoesjes, kussens en krukhoesjes. Ik denk dat je er mooie grafische patronen in kunt verwerken, zoals ruiten en driehoeken. Zodra de inmiddels bestelde speciale haaknaalden arriveren ga ik er zeker iets mee doen.



2 opmerkingen:

  1. Tunisch haken, iets wat ik als kind heel veel heb gedaan. Iedere keer als er een baby'tje werd geboren haakte ik een kruikenzak. Volgens mij liggen er hier nog 2. Voor de haaknaald is Knit Pro een heel mooi merk. Dan kun je de draad verwisselen van naald naar naald. Dus heb je maar 1 draad nodig. En ze zijn zo mooi. Ben wel benieuwd naar de verrassende ideeen gemaakt met Tunisch haken.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!
    Groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...