vrijdag 12 december 2014

Opnieuw een colsjaal


Op een grijze winterdag valt het niet mee om foto´s te maken die de kleuren van deze colsjaal recht doen. De col van 100 gram Noro Taiyo Sock Yarn en 100 gram Isager Spinni Tweed werd gehaakt in de "linen stitch". Deze steek gebruikte ik eerder ook al eens; ik weet eigenlijk niet precies de nederlandse haakterm ervoor.


Het nadeel van een colsjaal vind ik dat het vaak lastig is om deze lekker onder de kraag van je jas te stoppen. Door deze keer aan de voorkant een lange punt te haken is dat probleem opgelost. Ik begon met het opzetten van 20 steken en meerderde steeds een steek aan het begin en aan het einde van een toer. Toen de gewenste breedte bereikt was, haakte ik verder in rondes. Daardoor ontstaat de tube-vorm.
Ik haakte afwisselend 8 toeren met het taupe kleurige Isager garen en 4 toeren met Noro, en ging door tot de garens op waren. Vanaf de onderste punt tot de bovenrand meet de col 82 cm.


Door het model voorkom je echt een koude hals, ook wanneer je je jas niet tot boven toe dichtknoopt!
Het Isager garen voelt helaas wat ruw aan en een wasronde met Eucalan heeft dat wel wat verbeterd maar niet helemaal opgelost. Voor een sjaal o.i.d. zou ik het een volgende keer niet weer gebruiken.
Dat geldt niet voor het Noro garen: wat een heerlijk materiaal en wat een prachtige kleuren en kleurovergangen. Maar ja, daar staat dit merk ook om bekend ----.


3 opmerkingen:

  1. slim ontwerp
    werkelijk het is een prachtige sjaal geworden, ziet eruit als fijne warme wol.
    (Betty Barnden 'Haken' hier wordt deze steek vertaald als Weefsteek)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is die mooi geworden, zeg! En wat een slim idee, die punt van voren... Dank je voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anco, wat leuk om je blog tegen te komen. Ik ben ook weer aan het breien geslagen. Heb net een sjaal af en ben net een colsjaal gestart met Noro Spring Garden. Heb veel zelf gesponnen wol, maar deed daar niet zoveel mee, mede vanwege mijn schouderprothese. Ik haal veel ideetjes uit Facebook breigroepen. Ik vond je trouwens doordat ik op zoek was naar info over je zus Marlene die vandaag in de Gorcumse Courant staat. Hartelijke groeten, Inge Blankenstein

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...